Mentsük meg a thonetet!

2013.01.29 20:50

Hogy mi az a thonet? Ezek a bútorfajták (elsősorban székek) Michael Thonet (1796-1871) nevéhez fűződnek, akit a formatervező művészet történetének nagy alajai között tartunk számon. Thonet nemcsak technikai újító, hanem a modern gyártástervezés és formatervezés előfutára volt. A fa hajlításának gondolatával 1830-tól foglalkozott. Kísérletezésének elején székek alkatrészeinek gyártásával próbálkozik. Vastag furnérlemez csíkokat ragasztott össze, s ezeket a négyszögletes rudakat gőzöléssel hajlította meg. A kézi faragástól eltérően így gyorsabban és több példányban is elkészíthette ugyanazokat a formákat. Hamarosan karos- és támlásszékeket, kanapét, ágyakat is készített ezzel a technológiával. Már ezeknél a korai darabjainál is az igen elegánsan, könnyedséggel kialakított forma, tartóssággal és a rugalmassággal párosult.

Innen kapták nevüket a (már magyarosított nevű) hajlított fából készült "tonett" székek.

Magam is nagyon szeretem ezeket a fajta székeket, sőt, egyenesen rajongok értük! Így amikor rábukkantam egyre nagymamám fáskamrájában, azonnal el is tulajdonítottam. Cseppet sem zavart, hogy ütött kopott, és rettentően ronda barna színű volt. Miután hazahoztam, azonnal tudtam, hogy neki bizony az íróasztalom mellett a helye (amit szintén én terveztem). Ezért miután lecsiszoltam és leportalanítottam, előkaptam egy doboz szürke festéket, és át is kentem vele. Száradás után egy kis fekete festékkel még kimintáztam, majd maradék anyagokból, és egy régi ülőpárna szivacsából egy dekoratív új ülőpárnával is megkoronáztam, amit fekete selyem szalagokkal rögzítettem a támlájához.

Ezeket a sorokat is épp ezen a széken ülve írom. ^-^

Az a fekete valami rajta egy autós CD tartó ^-^

Elérhetőség

Creative Home angria_wolf@hotmail.hu